Onze interimmers

Maak kennis met onze ervaren interimmers
Heleen Langenbach
Heleen Langenbach
“Samen onderwijs maken, daar word ik blij van!”

Aangesloten bij NWI sinds: juni 2020  

Heleen is een onderwijsmens in hart en nieren. Op vijfjarige leeftijd was dat al duidelijk: “Thuis vertelde ik dat ik later hetzelfde wilde doen als wat mijn juf Margriet deed’’. Inmiddels werkt Heleen al 30 jaar in onderwijsland. Ze deed ervaringen op in zowel het reguliere als het speciaal (basis)onderwijs in allerlei verschillende functies, taken en bijbehorende verantwoordelijkheden. Zo’n vier jaar geleden kwam daar een nieuwe uitdaging bij: Heleen ging aan de slag als interim-directeur. 

Het leukste aan haar beroep? “Als interim-directeur is geen één opdracht hetzelfde! Elke casus doet weer een eigen appèl op je en boort weer een specifieke hulpvraag aan, waar je vervolgens je kwaliteiten en vaardigheden op aanpast. De diversiteit – en daarbij soms ook de complexiteit – in opdrachten qua inhoud spreekt mij erg aan.”

Heleen is al betrokken bij NWI vanaf het begin. “Bij NWI ervaar ik direct de nabijheid, de personal touch en de kleinschaligheid. We zijn dichtbij de opdrachtgever(s), dichtbij de mensen in én rond de school of in andere onderwijsgerelateerde opdrachten. Bovendien zijn we ons zeer bewust van de kracht van het ‘persoonlijke’ accent. In de kleinschaligheid zijn de contacten zó gelegd. Dat ervaar ik intern, maar ook naar de opdrachtgever(s) toe. Kortom: bij NWI voel ik me als een vis in het water!” 

Hester
Hester Elsinga
“Mijn missie is om zowel leerlingen als leerkrachten in hun kracht te zetten”

Aangesloten bij NWI sinds: juni 2020  

Hester werkt al circa 25 jaar in het onderwijs. Ze startte haar loopbaan als groepsleerkracht. Na tien jaar voor verschillende groepen en bij verschillende scholen is ze de schoolleidersopleiding gaan doen. Sinds enkele jaren werkt ze als interim-directeur. Daarnaast coacht ze (startende) directeuren en leerkrachten. “Ik ben een gedreven onderwijsmens. Mijn missie is dan ook om zowel leerlingen als leerkrachten in hun kracht te zetten.”

Juist de afwisseling van de werkzaamheden vindt Hester prachtig. “Het ene moment sta je met een kleuter te praten over zijn schitterende zelfgemaakte bouwwerk. Het volgende moment zit je met een team om tafel en onderzoek je samen waar je nog verbeteringen of aanpassingen wilt uitvoeren. Door mijn werk krijg ik veel kijkjes in de keuken bij verschillende besturen. Hierdoor leer en ervaar ik veel, wat ik vervolgens weer kan delen met anderen. Het werk is geen dag hetzelfde en is nooit saai.”

Hester koos voor NWI, omdat het concept haar enorm aanspreekt. “NWI staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid. De kwaliteit borgen we door maandelijkse scholingen en intervisie. We delen onze kennis én de nieuwste inzichten met onze opdrachtgevers. Het motiveert om met een groep zeer gedreven onderwijsprofessionals te werken!”

Nathalie
Nathalie Oldenburger
“Ik vind het heerlijk om - in verbinding met anderen - te leren en ontwikkelen”

Aangesloten bij NWI sinds: juni 2020  

Nathalie werkt bijna twintig jaar in het primair basisonderwijs. De eerste tien jaar als groepsleerkracht, daarna als directeur. Haar ondernemende karakter zorgde ervoor dat ze altijd al voor zichzelf wilde beginnen. In 2020 hakte ze de knoop door: ze richtte ProStaerk op en sloot zich als interim-directeur aan bij NWI.

Doorgaan als interim-directeur bleek een goede keuze. “De diversiteit en complexiteit van dit beroep spreken mij het meeste aan. Elke opdracht vraagt iets anders en dat houdt me scherp. Onderzoeken en bepalen wat nodig is en vervolgens ontdekken wat (nog meer) mogelijk is, zorgt voor een dynamiek. Daarbinnen ben ik het meest in mijn element.”

Hoewel Nathalie niet meteen overtuigd was om interim-directeur te worden, sprak het concept van NWI haar wel direct aan. Waarom? “Dat kwam door de openheid, oprechtheid, nabijheid, betrokkenheid, scholingsmogelijkheden en de aanwezige expertise. Bovendien kan ik bij NWI mijn onderscheidend vermogen duidelijk uiten.”

Saskia
Saskia van Maanen
“Ik wil graag iets betekenen voor anderen in én buiten het onderwijs”

Aangesloten bij NWI sinds: juni 2020 

Saskia is een gedreven, analytische veranderaar met gevoel voor humor. Ze werkt al 22 jaar in het onderwijs, onder andere als interim directeur en schoolbegeleider. Het liefste sluit ze aan bij dingen die al goed gaan. Waarom? “Dan is er meer energie en een hogere motivatie om iets (nog) beter op te pakken.”

Het thema leiderschap blijft Saskia intrigeren. “Er zit zoveel meer diepgang in leiderschap dan ik ooit dacht. Elke dag ontdek ik weer nieuwe dingen. Ik wil graag iets betekenen voor anderen in én buiten het onderwijs. Écht iets achterlaten waar de school mee verder kan, zodat de kinderen interessant en boeiend onderwijs krijgen.” Dat doet Saskia door met volle aandacht aanwezig te zijn, veel vakliteratuur te lezen en door te focussen op ‘waarom doen we de dingen zoals we ze doen?’

In haar rol als interim-directeur wil Saskia mensen inspireren om alles wat in hen zit eruit te laten komen, zodat zij op hun beurt weer anderen kunnen helpen. “Mijn uitgangspunt bij interim-opdrachten is aansluiten bij wat al goed gaat en vanuit visie stevig verder bouwen. Hiervoor is kwaliteit, relatie en kennis nodig – en laten dat nu precies de kernwaarden zijn van NWI.”

Arjan_vierkant
Arjan Bosscher
“Moeilijke dingen makkelijk maken, dat is de kunst.”

Aangesloten bij NWI sinds: februari 2021

Arjan is een systeemdenker, maar bovenal een teamspeler met een helikopterview. Verbinden staat centraal bij hem; zowel binnen als buiten de organisatie. Arjan werkte eerst vijftien jaar in de gehandicaptenzorg, waarna hij het onderwijs in ging. Inmiddels doet hij dat ongeveer twintig jaar. Hij begon als VSO-leerkracht en netwerkbeheerder, later als adjunct-directeur voor het VSO en daarna als clusterdirecteur ad interim voor dezelfde school voor SBO, SO en VSO.

De rode draad in Arjans werk is de moeilijke wereld overzichtelijk maken. “Mijn werkzame leven staat in het teken van hen die in de huidige gecompliceerde wereld moeite hebben om voor zichzelf te zorgen.” Volgens Arjan is dat de kunst om moeilijke dingen makkelijk te maken. Hoe hij dat doet? “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een leerkracht goed uitgerust en toegerust is. Goede scholing, reflectie op eigen handelen, steeds jezelf kritische vragen durven stellen vanuit het vertrouwen in jezelf en de ander zijn daarbij onontbeerlijk.”

Bij NWI komt die verbinding van de inhoudelijke en menselijke kant ook weer terug. Arjan: “Het gaat écht om het onderwijs beter maken. De centrale vraag is: wat levert het de leerling, de leerkracht én de school op?” Daarbij spreekt het directe regelmatige contact tussen de betrokkenen van NWI hem aan. En ook belangrijk: “Het gaat altijd om de bedoeling, waar doen we het voor. Het gaat om het beste onderwijs geven aan kinderen. Zij hebben de keus niet en zijn daarvan van ons afhankelijk. Die verantwoordelijkheid moeten we steeds voelen.”